Pages

Wednesday, December 2, 2015

මෛත්‍රී භාවනාවෙන් ලබාගත හැකි ඉර්ධින්

                                                         
මෛත්‍රී භාවනාව ඉර්ධින් 
                                       මෛත්‍රී භාවනාව ගැන නොදන්න කෙනෙක් ලංකාවේ ඉන්න විදියක් නෑ.ඒ තරමට රෑ දවල් එක එක විදියෙන් මෛත්‍රී භාවනාව ගැන අහන්න ලැබෙනවා. එත් ඒ ඇහෙන දේවල් වලින් ගොඩක් දෙනෙක් ප්‍රයෝජනය ගන්න බවක් පෙන් නෑ. එකට හේතුව නිතර නිතර ඇහිමත්, සරල භාවනාවක් වගේ පෙනීමත්, මෛත්‍රී භාවනාවෙන් කරන්න පුළුවන් දේවල් ගැන ගොඩක් අය අවබෝදයක් නැති වීමත් වෙන්න පුළුවන්.  ගොඩක් දෙනෙක් මෛත්‍රී භාවනාවෙන් ලබාගන්න පුළුවන් ඉර්ධින් වගේ හැකියාවන් ගැන දැනුවත් නෑ.
                                  මෛත්‍රී භාවනාව අනිත් භාවනා වලට වඩා ඉක්මනින් හිත එක්තැන් කරගන්න පුළුවන් භාවනාවක්. ඒ වගේම ඕනම චරිත ලක්ෂණ තියෙන කෙනෙක්ට ගැලපෙන භාවනාවක්. මෛත්‍රී භාවනාව සරල උනාට පහසුවෙන් වඩන්න පුළුවන් උනාට මහානුභාව සම්පන්න භාවනාවක්. මෛත්‍රී භාවනාවත් ආනාපානසතියත් විදර්ශනාවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ නමකට පමණක් ලෝකයට කියා දිය හැකි භාවනා කියල හදුන්වනවා. මෛත්‍රී සමාධියක් සහිත හිතකට අතිවිශාල ශක්තියක් තියෙනවා. ධ්‍යාන නොලැබුනත් යම් තරමක හෝ සමාධියක් ඇතිකරගන්න පුළුවන් උනොත් එමගින් විශාල වාසි ලැබෙනවා. බුදුරජාණන් වහන්සේ මෛත්‍රී භාවනාවේ ප්‍රධාන අනුසස් 11ක් දේශනා කරලා තියෙනවා.ඒවාට අමතරව මෛත්‍රී භාවනා වඩද්දී තවත් විවිද හැකියාවන් ලැබෙනවා. ප්‍රධාන අනුසස් විදියට බුදුන් වහන්සේ දේශනා කරලා තියෙන්නේ මේවා:
 1. සුවසේ නින්ද යාම .
2. සුවසේ නින්දෙන් අවදි වීම
3. භයානක සිහින නොපෙනීම
4. දකින දකින සැමටම ප්‍රිය වීම
5. මිනිසුන්ට පමණක් නොව දෙවියන්ටද ප්‍රිය වීම
6. දෙවියන් විසින් ආරක්ෂා කරනු ලැබීම
7. ගින්නෙන් විෂෙන් හා ආයුද වලින් අනතුරු නොවීම
8. වහා සිත සමාධි වීම
9. මුහුණ පැහපත් වී බැබලීම
10. නොමුලාව කාලක්‍රියා කරන්නට ලැබීම
11. ඒ ජාතියේම රහත් නොවුහොත් බ්‍රහ්ම ලෝකයේ ඉපදීම

                                   
මේ ප්‍රතිපල වලින් 5,8,9 ප්‍රතිපල ඉක්මනින්ම අත්දකින්න පුළුවන්. ඕනෑම භාවනාවක් කරලා හිත සැලකිය යුතු තරමකට සමාධිමත් උනාම මුහුණේ පැහැපත් කමක් ඇති වෙනවා, ඇස් වල කහ පාට ගතිය ගිහින් සුදු පාට ගතියක් එනවා, ඇස් දිලිසෙනවා. මෛත්‍රී භාවනාව වැඩුවාම අනිත් භාවනා වලටත් වඩා මේ දේවල් වෙනවා, මුහුණේ ප්‍රසන්න ගතියට අමතරව සතියක් 2ක් ගියාම ශරීරයේ වර්ණයත් ප්‍රසන්න වෙනවා අත්දකින්න පුළුවන්.
                                   
මෛත්‍රී භාවනාව කරලා ධ්‍යාන මට්ටමට ආසන්න හෝ සමාධියක් හිතේ ඇතිකරගෙන සාමාන්‍ය වැඩ කටයුතු කරනකොට වෙනදට වඩා  අනිත් අයගෙන් උදවු ලැබෙන්න ගන්නවා. මේ ගැන මට මගේ පාසල් කාලේ අත්දැකීමක් කියන්න පුළුවන්. මම මෛත්‍රී භාවනා කරලා ස්කෝලෙට ගිය දවසක ඒ දවස්වල මට සල්ලි උවමනාවක් තිබුන නිසා එදා මම එන්න කලින් බුදුන් වැදලා දෙවියන්ව මතක් කරලා මට මුදල් ලැබෙන්න උදවු කරත්වා කියල හිතලා ආවේ .මම පන්තියට ගියා විතරයි මගේ යාලුවෙක් ලඟට ඇවිත් කතා කර කර ඉදල යන්න හදනකොට කිවුවා මොනවහරි සල්ලි උවමනාවක් තියෙනවනන් කියන්න මට මේ දවස් වල වාසි කියලා. හැබැයි එයාට මම කොයි වෙලාවකවත් මගේ උවමනාව ගැන කියල තිබ්බේ නෑ.  මේ වගේ ඒ දවසෙම වෙනදා නැති විශේෂ සැලකිල්ලක් අනිත් අයගෙන් ලැබුනා. හැබැයි හිතේ තිබ්බ එක්තැන් ගතිය නැතිවෙලා ගියාම කලින් තිබුණු කිසිම දෙයක් අත්දකින්න හම්බුනේ නෑ.මේ වගේ අත්දැකීම් මෛත්‍රී භාවනා වඩනකොට තමන්ට ලබාගන්න පුළුවන්.
                                        මනුෂ්‍යන්ට ප්‍රිය වෙනවා වගේම සතුන්ටත් මෛත්‍රී භාවනා කරන අයව ප්‍රිය වෙනවා. මම මුලින්ම මෛත්‍රී භාවනා කරන්න පටන්ගත්තේ දහම්පාසලේ උගන්වපු ස්වාමින්වහන්සේ නමක් දවසක් භාවනා ගැන උගන්වනකොට මදුරුවෝ කන වෙලාවට මෛත්‍රී භාවනා කරලා බලන්න මදුරුවෝ කන එක නැතිවෙනවා කියල කියපු දේ අහල. මම ගෙදර ඇවිත් එදා හවස මෛත්‍රී භාවනා කරලා බැලුවාම ඇත්තටම කිසිම මදුරුවෙක් මගේ ළඟටවත් ආවේ නෑ. එතනින් පස්සේ තමා මමත් මෛත්‍රී භාවනාව එකදිගට කරලා බැලුවේ. මේ දේ ඕනම කෙනෙක්ට ඉක්මනින් අත්දකින්න පුළුවන් දෙයක්. හොදට හිතේ තරහ නැතිවෙන විදියට හිත නිවෙන විදියට සියලු සත්වයන්ට මෛත්‍රී කරලා මදුරුවන්ටත් මෛත්‍රී කරලා බලන්න මදුරුවෝ කන එක නිකන්ම නවතිනවා. මදුරුවන්ට හොද නරක තේරෙන මනසක් නැති උනත් භාවනා කරන කෙනාගේ හිතින් පිටවෙන සිතුවිලි තරංග හා විශ්ව ශක්ති තරංග වල බලපෑමෙන් සත්තුන්ගේ මනසටත් බලපෑම් වෙනවා.

                                       
ප්‍රධාන අනුසස් වලට අමතරව මෛත්‍රී භාවනාව වඩනකොට ප්‍රායෝගිකව තවත් දේවල් අත්දකින්න පුළුවන් වෙනවා. ජිවිතේ කරදර කාලෙකදී අපල කාලෙකදී මෛත්‍රී භාවනාව කලාම ඒ කරදර ගතිය අඩුවෙනවා හොදට අත්දකින්න පුළුවන්.එකදිගට කරදර වෙනවනම් එක දවසක මයිත්‍රී කරලා ඊලග දවසේ නොකර ඉදලා ආපහු 3වෙනි දවසේ මෛත්‍රී කරලා බලන්න 2වෙනි දවසේදී තමන්ට වෙන කරදර තත්වයේ බලපෑමේ  ලොකු වෙනසක් තියෙනවා දකින්න පුළුවන්. භාවනා කරලා ඒ පිනෙන් මගේ මේ කරදර දුරුවේවා කියල සත්‍යක්‍රියා කලාම පැහැදිලිවම කරදර ගතිය අඩුවෙනවා අත්දකින්න පුළුවන්.     
                                         
මෛත්‍රී භාවනාව සම්බන්ධ අපේ රටේ හිටපු ප්‍රසිද්ධ හිමිනමක් තමයි බලන්ගොඩ ආනන්ද මෛත්‍රී මහ නාහිමිපාණන් වහන්සේ. උන් වහන්සේ අපවත් වෙන්න ආසන්න කාලයේ කරපු පත්තර සාකච්චාවකදී කියලා තියෙනවා නිතරම මෛත්‍රී භාවනා කල බවත් තරහා සිතක් හිතට ආපු කාලයක්වත් මතක් කරන්නන්ත් බැරි බවත්. උන්වහන්සේ සීසර් සුදුසිංහ සමග කරපු සාකච්චාවකදී කියලා තියෙනවා මෛත්‍රී භාවනාව හොදින් වැඩීමෙන් ලෙඩ රෝග සනීප කරගන්න පුළුවන් කියලා. ඒ සදහා මුලින්ම තමන්ට මෛත්‍රී කරගන්න ඕනි කියල තියෙනවා. හොදින් භාවනා කලොත් අනුන්ගේ ලෙඩ රෝගත් සනීප කරන්න පුළුවන් බවත් කියල තියෙනවා. 

                                           
ඒ වගේම හොදට හිත එක්තැන් වෙන විදියට මෛත්‍රී භාවනා කලාම අනිත් අය වශී කරගන්නවා වගේ දෙයක් කරන්න පුළුවන් වෙනවා. තමන්ට ඕනි කෙනා අරමුණු කරගෙන ගොඩක් වෙලා මෛත්‍රී කලාම වෙනදට නැති අවනත බවක් පක්ෂපාති බවක් එයාගෙන් දකින්න ලැබෙනවා. තමන් කියන ඕනිම දෙයක් එක පාරින් කරනවා. දුර ඉන්න කෙනෙක්ට මෙහෙම මෛත්‍රී කලාම එයාම ටික වෙලාවකින් තමන්ව හම්බවෙන්න එනවා, කෝල් මැසේජ් කරනවා අත්දකින්න පුළුවන්.  ඕනෑම භාවනාවක් කරනකොට තමන්ගේ වටේට රැස් වළල්ලක් වගේ ඇතිවෙනවා. ඒක ආලෝක වළල්ලක් වගේ පෙන්නේ ගොඩක් හිත දියුණු අයගේ විතරයි. අනිත් අයගේ නොපෙනුනාට ඒක යම් තරමකට තියෙනවා.මෛත්‍රී භාවනා කරන අයගේ මේ රැස් වළල්ල වදින සීමාවට එන ඕන මනුස්සයෙක් හෝ අමනුස්සයෙක්ට භාවනාව කරන කෙනා ගැන ඉබේම පැහැදීමක් ඇතිවෙනවා. ඒක සිද්දවෙන්නේ තමන්ගේ සිතෙන් පිටවෙන සිතුවිලි හා විශ්ව ශක්ති රැස් මගින් .මේ විදියට තමන්ව අත්අඩංගුවට ගන්න එන්න ඉදපු OIC කෙනෙක්ව අනගාරික ධර්මපාල තුමන් විසින් වශිකරගත්ත ප්‍රසිද්ධ කතාවක් තියෙනවා ගොඩ දෙනෙක් අහල ඇති. OICගේ ෆොටෝ එකක් දිහා බලාගෙන ධර්මපාල තුමා මෛත්‍රී භාවනා කරලා තියෙනවා.පොලිසියෙන් එනකොට බැන බැන ආපු OIC ධර්මපාලතුමාගේ අතට මාංචු දානකොට අඩන්න අරන් තියෙනවා.  

                                           
අමනුෂ්‍ය දෝෂ වලින් මිදීමටත් මෛත්‍රී භාවනාව උපකාර වෙනවා. බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරලා තියෙනවා මෛත්‍රී භාවනා කරන කෙනෙක්ට අමනුෂ්‍යයෙක් කරදර කරනවානම් ඒක ඒ අමනුෂ්‍යයාට දෙපැත්ත කැපෙන කඩුවක් අත් 2න් තද කරගන්නවා වගේ ප්‍රතිපල අත්වෙන වැඩක් කියලා. හැබැයි මන්තර ගුරුකම් වලින් කරපු අමනුෂ්‍ය කරදර කඩන්නනම් භාවනාව යොදාගන්න අමාරුයි. කොඩිවින හූනියම් වගේ දේවල් වල බලපෑමෙන් මිදෙන්න නම් මෛත්‍රෙ භාවනාවෙන් චතුර්ථධ්යානයවත් ලබාගෙන තියෙන්න ඕනි.
                                           ඒ වගේම මෛත්‍රී ධ්‍යානයක් තියෙන කෙනෙක්ට ලේසියෙන්ම දෙවියන්ගේ හා අමනුශ්‍යන්ගේ උදවු ලබාගන්න පුළුවන්. මෛත්‍රී භාවනා කරන කෙනෙක්   බුදුන් වදින වෙලාවට තමන්ගේ අවශ්‍යතාවය දෙවියන් සිහිපත් කරලා ,පින් අනුමෝදන් කරලා කිවුවම නොහිතන විදි වලින් උදවු ලැබෙනවා.
                                               තමන්ට සතුරු අයගේ සතුරුකම් නැතිකරගන්නත් මෛත්‍රී භාවනාවෙන් පුලුවන්. තමන්ට එදිරිවාදීකම් කරන කෙනෙක් ඉන්නවනම් සාමාන්‍ය විදියට මෛත්‍රී භාවනා කරලා ඉවරවෙලා ඊට පස්සේ පැයක් විතර තමන්ට අවශ්‍ය කෙනාව විතරක් අරමුණු කරගෙන මෛත්‍රී කරලා බලන්න ඕනිම තරහ කමක් නැතිවෙලා යනවා. බුදුරජාණන් වහන්සේත් නාලාගිරි ඇතාව ධමනය කරන්න යොදාගත්තේ මෛත්‍රී කිරීම.  
                                              බුදුරජාණන් වහන්සේ වේළාම සුත්‍රයේදී දේශනා කරලා තියෙනවා බුදුවරු 100 නමකට දානයක් පුජා කරනවට වඩා පිනක් එලදෙනකගෙන් කිරි දොවන තරම් කාලයක් (විනාඩි 30ක් විතර) මෛත්‍රී භාවනා කිරීමෙන් රැස් වෙනවා කියලා. ඒ නිසා මෛත්‍රී භාවනාව එසේ මෙසේ භාවනාවක් නෙවෙයි.      
                                                     
                                                
මෛත්‍රී භාවනාව දියුණු කරපු අයට අනතුරු කරදර වෙන්නේ නෑ. ධ්‍යාන මට්ටමට වගේ දියුණු වෙලා නම් කිසිම කරදරයක් වෙන්නේ නෑ. මේකට හොඳ උදාහරණයක් තියෙනවා. උත්තරා නම් සිටු දේවියට සිරිමා ඝනිකාව උණු තෙල් වක් කරන්න එනකොට උත්තරා තමන් පුරුදු කරපු මෛත්‍රී භාවනාව සිහිපත් කරලා සමවැදිලා සිරිමාවට මෛත්‍රී කළා. මේ මෛත්‍රී කිරීමේ පිනෙන් මට කිසිම අනතුරක් නොවේවා කියල අධිෂ්ඨාන කළා. ඒ වෙලේ සිරිමාව වක් කවපු උණු තෙල් උත්තරාගේ ශරීරයට වැටුනත් කිසිම කරදරයක් උත්තරාට උනේ නෑ. මේක තමා සිරිමා ඝනිකාව මහන වෙන්න මුල් වුන හේතුව.                                                                

                                        ගොඩක් දෙනෙක් මෛත්‍රී භාවනාව කියලා කරන්නේ මම නිදුක් වෙම්වා නිරෝගී වෙම්වා සුවපත් වෙම්වා දුකින් මිදෙම්වා කියලා හිතන එක. එත් ඒක මෛත්‍රී භාවනාව නෙවෙයි කරුණා භාවනාව. මෙත්තා කරුණා මුදිතා උපේක්ෂා සතර බ්‍රහ්ම විහරණ අනුව වඩන භාවනා
4ක් තියෙනවා. ඒවායින් මෛත්‍රී භාවනාවේදී කරන්නේ මම තරහා නැත්තෙක් වෙම්වා. වෛර නැත්තෙක් වෙම්වා ,දුක් පිඩා නැත්තෙක් වෙම්වා, සුවපත් වෙම්වා කියලා හිතන එක. නිරෝගී වෙම්වා ආදිය අයිති වෙන්නේ කරුණා භාවනාවට. එත් මේ 2න් මොකක් කලත් එක වගේම ප්‍රතිපල ලැබෙනවා. සමාධිය ඉක්මනින් ඇතිකරගන්න උදවු වෙන්නේ ඉස්සෙල්ලම පැය කාලක්  විතර තමන්ට මයිත්‍රී කරගෙන දෙවනියට අනුන්ට හෝ තමන්ට අනුන්ට දෙපිරිසටම කරමයි. පටන්ගන්නකොටම අනුන්ටත් මෛත්‍රී වඩන්න ගියාම මෛත්‍රී අරමුණු ටික හිතට හරියට අරමුණු වෙන් නෑ. තමන්ට මයිත්‍රී කරනකොට තරහ නැත්තෙක් වෙවා , සුවපත් වේවා, නිදුක් වේවා කියල හිතන දේවල් වල තේරුම හොදට හිතට තේරෙනවා දැනෙනවා. ඒ වගේම තමන්ට මෛත්‍රී කරනකොට හිතේ ඇතිවෙන සහනය නිසා ප්‍රීති සුඛ එකග්ගතා ධ්‍යානාංග හිතේ ඇතිවෙලා සමාධිය ඇතිවෙන්න අවශ්‍ය අඩිතාලම වැටෙනවා.  මෛත්‍රී භාවනා කරනකොට හෙමින් තාලයකට හිත නිවෙන විදියටයි මම නිදුක් වෙම්වා නිරෝගී වෙම්වා ආදිය හිතන්න ඕනි.

                                                 
මහග්ගත චේතෝ විමුක්තිය වශයෙන් හා අප්පමාන චේතෝ විමුක්තිය වශයෙන් මෙෙත්‍රී භාවනාව කළ හැකි ආකාර දෙකක් බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරලා තියෙනවා.    මහග්ගත චේතෝ විමුක්තියේදී කරන්නේ තමන් කේන්ද්‍ර කරගෙන වටේට ක්‍රමයෙන් මෛත්‍රීය පැතිරවීම; මුලින්ම තමන්ට ඊළගට තමන් ඉන්න නිවසේ ඉන්න අයට ඊළගට තමන්ගේ ගමේ අයට, නගරයේ අයට, ප්‍රදේශයේ අයට, රටේ අයට, ලෝකයේ අයට ,සියලු ලෝක වල සියලු සත්වයන්ට විදියට.

මම වෙෙර නැත්තෙක් වෙම්වා
මම තරහා නැත්තෙක් වෙම්වා,
දුක් පීඩා නැත්තෙක් වෙම්වා,
සුව සේ ජීවත් වෙම්වා,
ශාන්ත සුවයට පත් වෙම්වා.
මා මෙන්ම,
මෙම නිවසේ ජීවත් වන්නා වූ සියලූම සත්වයෝ...
වෙෙර නැත්තෝ වෙත්වා,
තරහා නැත්තෝ වෙත්වා,
දුක් පීඩා නැත්තෝ වෙත්වා,
සුව සේ ජීවත් වෙත්වා,
ශාන්ත සුවයට පත් වෙත්වා.
එමෙන්ම, මේ ගමේ සිටින සියලුම සත්වයෝ..
මේ නගරයේ සිටින සියලුම සත්වයෝ....
මේ ප්‍රදේශයේ සිටින සියලුම සත්වයෝ...
මේ රටේ සිටින සියලුම සත්වයෝ...
මේ ලෝකයේ සිටින සියලුම සත්වයෝ...
සියලු ලෝක වල සියලුම සත්වයෝ..
 ආදී විදියට මෛත්‍රී කරන්න.                        


අප්පමාන චේතෝ විමුක්තියේදී කරන්නේ දිශා වශයෙන් මෛත්‍රිය පැතිරවීම.
මම වෙෙර නැත්තෙක් වෙම්වා,
මම තරහා නැත්තෙක් වෙම්වා,
දුක් පීඩා නැත්තෙක් වෙම්වා,
සුව සේ ජීවත් වෙම්වා,
ශාන්ත සුවයට පත් වෙම්වා.
මා මෙන්ම,
උතුරැ දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ...
වෙෙර නැත්තෝ වෙත්වා,
තරහා නැත්තෝ වෙත්වා,
දුක් පීඩා නැත්තෝ වෙත්වා,
සුව සේ ජීවත් වෙත්වා,
ශාන්ත සුවයට පත් වෙත්වා.
,උතුරැ අනු දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ සියලූම සත්වයෝ...
,නැගෙනහිර දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ...,නැගෙනහිර අනු දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ...,
දකුණු දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ...,,
දකුණු අනු දිශවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ..,
බටහිර දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ...
බටහිර අනු දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ...,
උඩ දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ...,
යට දිශාවේ ජීවත් වන්නා වූ අප්‍රමාණ වූ සත්වයෝ...සියලු දිශා වල සිටින සියලුම සත්වයෝ...
 ආදී විදියට මෛත්‍රී කරන්න.

මිට අමතරව අපා සත්වයෝ, දෙපා සත්වයෝ. සිවුපා සත්වයෝ මනුෂ්‍යයෝ ,තිරිසන් සත්වයෝ....විදියට හිතලත් භාවනා කරනවා .ඒත් බුදුන් දේශනා කලේ මුල් ආකාර 2 විතරයි. අනිත් ක්‍රම වලිනුත් සමාධිය ඇතිවෙන්නැත්තේ නෑ. මොන විදියෙන් කලත් අමනුෂ්යන් ගැන මලගිය ඥාතින් ගැන වෙනම හිතලා මෛත්‍රී කරන එක කොහෙත්ම කරන්න හොද නැ. එතකොට ඒ අමනුෂ්‍යයන්ව ඇදිල එනවා වගේ වෙනවා. එතකොට වෙන්නේ එයාලගේ ආශිර්වාදය ලැබෙන එක නෙවෙයි අමනුස්ස දෝෂ ඇතිවෙන එක.
ධ්‍යාන ලබාගැනීම සඳහා මුලින්ම භාවනාව සම්පුර්ණයෙන්ම කරලා හිත හොදට එක්තැන් උනාම මම සුවපත් වෙම්වා කියන දේ විතරක් එකදිගට පැයක් විතර හිතලා සියලු සත්වයෝ සුවපත් වෙත්වා කියන දේ විතරක් එකදිගට හිතමින් භාවනා කරන්න. අරමුණු ගොඩක් හිතනවට වඩා එකක් විතරක් හිතන එකෙන් ධ්‍යාන ලබාගන්න ලේසි වෙනවා. හැබැයි සම්පුර්ණ භාවනාවම එකදිගට කරලත් ධ්‍යාන ලබාගන්න පුළුවන්. පුද්ගලයාගේ හැටියට තමන්ට හරියන විදිය වෙනස් වෙනවා. මේ ක්‍රම දෙකෙන් එකක් තෝරාගෙන එකදිගට මාස 3ක් විතර කරලා බලන්න. අතරමැදදී අනිත් ක්‍රමයට මාරු වෙන්නෙපා කොච්චර හිතුනත්. මාස 3කින් පස්සේ ධ්‍යාන ලබාගන්න අමාරු උනානම් අනිත් ක්‍රමයට මාරු වෙලා ඒ විදියට භාවනා කරන්න.

අනිත් භාවනා වගේ මෛත්‍රී භාවනාව එක තැනකට වෙලා විතරක් කල යුතු නෑ. ධ්‍යාන ලබාගැනීම සඳහා භාවනා ආසනයකින් වාඩි වෙලා එක තැනක ඉදන් භාවනා කරන්න ඕනි .ඒත් ඊට අමතරව අනිත් වෙලාවටත් භාවනා කලාට කමක් නෑ. බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරලා තියෙන්නේ මෛත්‍රී භාවනාව යානාවක් වගේ පුරුදු කරන්න කියලා. ඒ කියන්නේ ඇවිදින ගමන් කන බොන ගමන් වගේ හිත නිදහස් හැමවෙලේම මෛත්‍රී භාවනාව වඩන්න. අනිත් භාවනා වලට මෙහෙම කරන්න කියල දේශනා කරලා නෑ. හැබැයි මෛත්‍රී භාවනාව භාවනා කරන වෙලාවට අමතරව අනිත් වෙලාවටත් පුරුදු කරන්න කියල දේශනා කරලා තියෙනවා. වෙනත් භාවනා මේ වගේ හැම වෙලේම කරන්න එපා.

(මෙම ලිපි අවසරයකින් තොරව වෙනත් යමක පළකිරීමෙන් වලකින්න.)

28 comments:

  1. Maithrya Wadana kena MAs malu kanna BA neda

    ReplyDelete
    Replies
    1. එහෙම දෙයක් නෑ. මස් මාළු කාලත් මෛත්‍රී ධ්‍යාන තියෙන අය මම අදුරන අය ඉන්නවා. මස් මාළු නොකන එක හොදයි ඉතින් .ඒ උනාට ඒක ධ්‍යානයට කිසිම අදාලත්වයක් නෑ

      Delete
  2. Mama ahala thiyenawa..nirmansha nounoth mathri bawanawe prathipalayak na kiyala

    ReplyDelete
    Replies
    1. එහෙම දෙයක් නෑ. එක බොරු කතාවක්

      Delete
  3. Oba mea karana uthum mehewara obagea jeevitaye sitana partana karana margapala lebimata dharma daanaya obata kedapathak ma weawa. Godak pin obata. ....

    ReplyDelete
  4. ඉතා වටිනා කරුනුරාශියක් මට ඉගෙනගන්න ලබුනා මා සිතගෙන සිටිය නිර්මන්ශ ව් නොමතිනම් සමාදිය ලබගත නොහකියි කියා....ඔබතුමාට ගොඩක් පින්

    ReplyDelete
  5. ඉතා වටිනා කරුනුරාශියක් මට ඉගෙනගන්න ලබුනා මා සිතගෙන සිටිය නිර්මන්ශ ව් නොමතිනම් සමාදිය ලබගත නොහකියි කියා....ඔබතුමාට ගොඩක් පින්

    ReplyDelete
  6. බොහොම පින් මේ වගේ post දානවට. සමාධිය ගැන පොඩි ප්‍රශ්නයක් මතු වුනා. ලෞකික සහ ලෝකෝත්තර සමාදී අතර වෙනස මොකද්ද කියල කියන්න පුලුවන්ද ? ඒ වගේම බිම ඉදගෙන ආසනයක් අනුගමනය කරමින් භාවනා කරන්නේ නැතුව, සිටින ඉරියව්වෙන්ම සිතීම මගින් සිත එකග කරගන්න උත්සහ කිරීමෙන් සහ යම් දෙයක් සිතට අවබෝධ කර ගැනීම මගිනුත් සමාදියට එලබෙන්න පුළුවන් නේද ? එහෙම පුලුවන්නම් එකට කියන්නේ "සමාදියට සමවැදීම" කියලද ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ලෞකික සමාධියක් තියෙන කෙනා කියන්නේ චතුරාර්ය සත්‍ය ගැන සම්මා දිට්ඨියක් නැතුව මොනවහරි භාවනාවකින් ධ්‍යාන ලබාගත්ත අය.හිමාලේ ඉන්න ඍෂිවරු වගේ. සම්මා දිට්ඨිය සහිත අය ලබන ධ්‍යාන තමා ලෝකෝත්තර සමාධි. හිතේ එකඟ කම ගත්තොත් වෙනසක් නෑ.ඒත් දෘෂ්ඨිය වෙනස්. නිරෝධ සමාපත්තියට විතරක් නෙවෙයි ලෝකෝත්තර සමාධිය කියන්නේ.
      බිම වාඩි වෙලා එක ආසනයකින් නොඉද සමාධියක් ලබාගන්න ගොඩක්ම අමාරුයි. ඒ වගේ වෙන්නේ ගිය ආත්ම වල එකදිගට ධ්‍යාන ලබාගෙන තියෙන අය වගේ අය විතරයි.

      Delete
    2. බොහොම පින්! වැඩි වැඩියෙන් මනස දියුණු කරගන්න හැකියාව ලැබේවා!!

      Delete
  7. මෛත්‍රී භාවනාව, මම ඒතරම් දුර වඩලම නෑ.. ගොඩක් කුන්ඩලීනී ශක්ති පිලිබඳව තමයි අත් හදාබැලීම් කරේ. ගොඩක් ස්තූති බුද්ධ මාර්ගයකට නැවත යොමු කරාට. කුන්ඩලීනී ශක්ති චක්‍ර අවදි කරන්න කලිං මානුෂිය සමාදිය ඇති වෙන එක ගොඩක් වැදගත් කියල විශ්වාස කරනව.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ඔවු සමාජයට අහිතකර අරමුණු හා චර්යා තියෙනවනම් කුණ්ඩලිනි චක්‍ර අවධි කරගන්න ලැබෙන්නේ නෑ

      Delete
  8. mata podi deyak dengna onei. Amunusynta karana epa kiylaa thiynawa.. mn me bawanawa sahehana kalayak karana kenk. Mn karankota amunsayan amramunu karagenath awasanayta karnawa.. eka attma hoda nedda kiyla dengn kemthi oba thumagen.. ? Karaniya metha sutharayth amunusaynta my3 wadena nisai mn wadana gthe. Meka podak pahadili karala dena kiyla oba thumgen ilaa sitinawa..?

    ReplyDelete
  9. Danne nathi karunu danagaththa.Obata theruwan saranai.

    ReplyDelete
  10. මේ විස්තරේ facebook දාන්නකෝ...මේක හරිම ප්‍රයෝජනවත්..බුද්ධිමත් මිනිස්සු මේක කියවල ලොකු යහපතක් තමුන්ගේ ජීවිතේට ලබා ගනීවි...මගේ wall එකට මේක දැම්මට කමක් නැද්ද?

    ReplyDelete
    Replies
    1. දානවනම් ලින්ක් එක විතරක් දාන්න. kundalini yoga srilanka කුණ්ඩලිනි යෝග කියල මම fb page එකක් කරනවා. එකෙන් මේවා ශෙයා කරනවා. kundalini yoga srilanka කුණ්ඩලිනි යෝග කියල ගෘප් එකකුත් මම කරනවා එකෙත් දානවා. ඒ හින්ද දකින අයට fb එකෙන් දකින්න අවස්ථාවව් තියෙනවා

      Delete
  11. Mama danna widiyata saha dekala thiyana widiyata mas mansa kewoth bawnawa hariyatama wadanna be.sathwayekuta suwapath wethwa kiyala e sathage malakuna kanawanam rasa kara kara ethana sebe maithriyak ne.aniwaryayenma bawanawa hariyata wadanna be.

    ReplyDelete
    Replies
    1. එහෙම වෙන්නේ නෑ. ඕක තමන්ගේ ආකල්ප වල ප්‍රශ්නයක්. මැරුණු සතා මැරිලා ඉවරයි. යතාර්ථය තේරුම් ගන්න බැරි හින්ද ඔහොම ආකල්ප එන්නේ. ඔහොම හිතාගෙන හිටියොත් භාවනා කරද්දී ඒක මතක්වෙලා ඒ හින්දම භාවනාව කරගන්න බැරිවෙනවා. ඔය ආකල්ප නිකන් ඇගේ ඇනුන කටුවක් වගේ .ගලවනගන්නකම් හිතෙන් ඒකම පෝෂණය කරලා භාවනාව කරගන්න බැරි කරනවා. ලෝකේ යතාර්ථය නොතේරෙන නිසා ඔහොම ආකල්ප ඇතිවෙන්නේ. ධර්මය ඇසීම කියවීම විදර්ශනා වැඩිම කරන්න මෛත්‍රී කරන ගමන්. මස් මාළු කෑවා කියල මෛත්‍රී වඩන්න බැරි කමක් නෑ. ධ්‍යාන ලබාගන්න බැරි කමකුත් නෑ

      Delete
  12. හොද ප්‍රතිපල ලබා ගන්න දවසට කෙතරම් වෙලාවක් මෛත්‍රී භාවනාව කරන්න ඕනෙද?කරුණා භාවනාව සහ මෛත්‍රී භාවනාව එකම දවසේ සිදු කලාට ගැටළුවක් නැද්ද?වඩාත් හොද ප්‍රතිපල ලැබෙන්නේ මේ භාවනා ක්‍රම දෙකෙන් කුමන භාවනවෙන්ද ?ස්තුති ලිපියට.

    ReplyDelete
    Replies
    1. අවම පැයක් කරන්න
      2කම එක දවසේ කලාට කමක් නෑ හැබැයි අරමුණ ධ්‍යාන ලබාගැනීමනම් එහෙම කරලා වැඩක් නෑ එකක් විතරක් කරන්න
      දෙකෙන් මොන භාවනාව කලත් ප්‍රතිපල හොදයි

      Delete
  13. බොහොම ස්තුතී ඔබට!!!

    ReplyDelete
  14. Oya me karanne mahath pala maha anisansa thiyena deyak.gindara ho pahan dallak asuren karana kundalini bhavanavadi chakkra thula shakthiya isthai karaganiema ha bala upadava ganiema menma,ven venva adala chakra avadi karaganiema yana kriyawaliye gana kramanukoola vistharayak vagema,kelinma aanghngha chakkraya vivurtha karaganieme pillivala thava poddak pahadili karagammuda.............

    ReplyDelete
  15. මම 11 වසරෙදි නින්දට පෙර හැමදාම මෛත්‍රි භාවනාව කරා..ටික කාලෙකට පස්සේ රිදී එලියක් වගේ දෙයක් පේන්න ගන්නවා. ඒ වෙලාවේදී කිසිම දෙයක් ඇගට දැනෙන්නේ නෑ. පාවෙනවා වගේ දැනෙනවා. .ඕන තරම් වෙලා ඉන්න පුලුවන්..භාවනා කරන එක නවත්තපු ගමන් බිමට වැටෙනවා වගේ දැනෙනවා..අමුතුම අත්දැකීමක්
    ඒ වගේම ඒ දවස්වල මට මොකක් හරි දෙයක් අවශ්‍ය වුනොත් මට කොහෙන් හරි ඒ දේ ලැබෙනවා. මට පුදුමත් හිතුනා ...
    ඔය සේරම දෙවල් වෙන්නෙ ඇයි..?
    ස්තූතියි..
    බුදුසරණයි...!

    ReplyDelete
  16. මම 11 වසරෙදි නින්දට පෙර හැමදාම මෛත්‍රි භාවනාව කරා..ටික කාලෙකට පස්සේ රිදී එලියක් වගේ දෙයක් පේන්න ගන්නවා. ඒ වෙලාවේදී කිසිම දෙයක් ඇගට දැනෙන්නේ නෑ. පාවෙනවා වගේ දැනෙනවා. .ඕන තරම් වෙලා ඉන්න පුලුවන්..භාවනා කරන එක නවත්තපු ගමන් බිමට වැටෙනවා වගේ දැනෙනවා..අමුතුම අත්දැකීමක්
    ඒ වගේම ඒ දවස්වල මට මොකක් හරි දෙයක් අවශ්‍ය වුනොත් මට කොහෙන් හරි ඒ දේ ලැබෙනවා. මට පුදුමත් හිතුනා ...
    ඔය සේරම දෙවල් වෙන්නෙ ඇයි..?
    ස්තූතියි..
    බුදුසරණයි...!

    ReplyDelete
  17. මම 11 වසරෙදි නින්දට පෙර හැමදාම මෛත්‍රි භාවනාව කරා..ටික කාලෙකට පස්සේ රිදී එලියක් වගේ දෙයක් පේන්න ගන්නවා. ඒ වෙලාවේදී කිසිම දෙයක් ඇගට දැනෙන්නේ නෑ. පාවෙනවා වගේ දැනෙනවා. .ඕන තරම් වෙලා ඉන්න පුලුවන්..භාවනා කරන එක නවත්තපු ගමන් බිමට වැටෙනවා වගේ දැනෙනවා..අමුතුම අත්දැකීමක්
    ඒ වගේම ඒ දවස්වල මට මොකක් හරි දෙයක් අවශ්‍ය වුනොත් මට කොහෙන් හරි ඒ දේ ලැබෙනවා. මට පුදුමත් හිතුනා ...
    ඔය සේරම දෙවල් වෙන්නෙ ඇයි..?
    ස්තූතියි..
    බුදුසරණයි...!

    ReplyDelete